PERSONALNY CATERING DIETETYCZNY

Dieta indywidualna – najskuteczniejszy sposób walki z nadwaga i otyłością

Jeżeli po przeczytaniu niezliczonej ilości artykułów wychwalających zalety różnych, często skrajnie odmiennych koncepcji żywieniowych zastanawiasz się, jaką dietę wybrać dla siebie, to wiedz, że istnieje proste rozwiązanie Twojego dylematu. Badania naukowe, jak i codzienna praktyka pokazują, że najlepiej sprawdza się dieta indywidualnie dopasowana, czyli taka która bierze pod uwagę właściwości konkretnej osoby. Jako dokładnie zalety daje spersonalizowany plan żywieniowy?

Supermarket z dietami

Każdy kto choć przez moment interesował się odchudzaniem wie doskonale, że nie ma jednej, polecanej jednogłośnie przez wszystkich żywieniowej metody walki z nadwagą i otyłością. Tak naprawdę istnieje niezliczona ilość diet, często różniących się pomiędzy sobą istotnie wieloma założeniami, zakładających wykluczanie różnych grupo pokarmów, nakazujących wprowadzanie rozmaitych, często mocno niecodziennych praktyk żywieniowych. Co więcej, na temat każdej z tych diet znaleźć można pochlebne informacje z jednej strony tłumaczące mechanizmy leżące u jej rzekomej skuteczności, a z drugiej – mające postać przychylnych komentarzy zadowolonych (czytaj: „odchudzonych”) praktyków. Analogicznie na temat każdej z tego typu diet można znaleźć również dane niepochlebne, wytykające programowe błędy, a także skargi zwiedzonych testerów.

Opisana powyżej sytuacja zdecydowanie nie ułatwia dokonywania wyborów, stad też decyzji o wprowadzeniu takiej a nie innej strategii odchudzającej zazwyczaj towarzyszy niepewność i poczucie ryzyka, że coś pójdzie nie tak, że nie jest to opcja najlepsza z możliwych. No i w praktyce okazuje się nierzadko, że obawy były uzasadnione, że finalny efekt nie jest adekwatny do oczekiwanego bądź tez jedynie – ma charakter chwilowy. Reakcją na tego typu konsekwencje jest najczęściej kolejna próba, tym razem z alternatywnym rozwiązaniem żywieniowym. Efekt i tym razem najczęściej bywa niestety podobny…

Dlaczego diety „z szuflady” nie działają?

Niska skuteczność diet-gotowców wynika głownie z tego, że nie są one dopasowane do indywidualnych potrzeb stosującej ich osób. Nawet gdy strategie żywieniowe tego typu opierają się na racjonalnych przesłankach i zasadach mających rzetelne uzasadnienie w postaci badań naukowych, to w praktyce brak elementu indywidualizacji ich założeń sprawia, że nie są one w pełni realizowane. I w tym miejscu tkwi źródło problemu. Tak pokazuje codzienna praktyka i tak pokazują badania. Niedawno opublikowane dane naukowe wskazują, że każda w miarę racjonalnie przemyślana dieta odchudzająca (niezależnie od tego czy jest wysoko- czy niskoweglowodanowa, czy mieszana czy wegańska), będzie spełniać swoja rolę, czyli wywoływać ubytek masy ciała, o ile – jest przestrzegana. Jeśli nie jest – to jak łatwo się domyśleć, pozytywnych skutków niestety nie przyniesie żadnych.

Rozwiązanie problemu – dieta indywidualnie dopasowana

Alternatywą dla „diet z szuflady” jest indywidualnie dopasowany do potrzeb konkretnej osoby plan żywieniowy. Owe dopasowanie polega nie tylko w wyliczeniu kalorycznego zapotrzebowania i ustaleniu osobniczego pułapu spożycia energii, ale także na uwzględnieniu możliwości i preferencji danej osoby. Jest to niezwykle ważne dla wspomnianej przed chwilą możliwości realizacji założeń diety w praktyce. Rozwiązania uciążliwe, wywołujące dyskomfort, uprzykrzające życie rzadko kiedy są konsekwentnie stosowane. Analogicznie diety wychodzące naprzeciw oczekiwaniom i możliwością danej osoby mają drastycznie większe szanse powodzenia, nawet jeśli nie są idealne pod względem jakościowego i ilościowego doboru pokarmów.

O co chodzi w „indywidualnym dopasowaniu” diety?

Istnieje wiele aspektów, które bezwzględnie należy wziąć pod uwagę przy układaniu diety, które sprawiają, ze staje się ona indywidualnie dopasowana. Do kwestii kluczowych należą:

  • podstawowe parametry antropometryczne takie jak: wiek, wzrost, pleć, masa ciała, obwody minimum to obwód talii),
  • aktywność fizyczna (biorąca pod uwagę zarówno treningi fizyczne, jak i rodzaj wykonywanej pracy i inne zajęcia wykonywane w ciągu dnia),
  • stan zdrowia, zażywane leki,
  • preferencje pokarmowe, nielubiane produkty,
  • możliwości czasowe w ciągu dnia.

Uwzględnienie powyższych kwestii umożliwia dopasowanie założeń diety do potrzeb konkretnej osoby, tak by była ona nie tylko teoretycznie „skuteczna”, ale także praktycznie – nieuciążliwa w stosowaniu. Dietę taką można ułożyć samodzielnie, trzeba jednak przyswoić sobie dużo wiedzy z zakresu żywienia. Wskazane było by również odbycie podstawowych kursów. Zalecane jest jednak skorzystanie z pomocy dietetyka lub firmy dostarczającej zbilansowane posiłki. Obie opcje są dobre a ich wybór zleży od naszych umiejętności kulinarnych i możliwości czasowych.

Podsumowanie

Szukając „najskuteczniejszej diety odchudzającej” warto zwrócić uwagę na dietę „indywidualnie dopasowana”, czyli taka która bierze pod uwagę właściwości i potrzeby konkretnej osoby. Istnieją bowiem dowody na to, że tego typu rozwiązania żywieniowe sprawdzają się zdecydowanie lepiej, niż tzw. „diety z szuflady”. Ich wysoka skuteczność wynika przede wszystkim z tego, że korespondują z potrzebami fizjologicznym organizmu, a z drugiej – są nieuciążliwe w realizacji.

żródło: PoTreningu.pl
Wicej