PERSONALNY CATERING DIETETYCZNY

Co jeść jesienią, żeby zachować zdrowie

Przy okazji pory roku, która niestety sprzyja infekcjom, osłabieniu naszych organizmów i ogólnemu zmęczeniu, warto pomyśleć nad zracjonalizowanym i urozmaiconym jadłospisem. Właściwie skomponowany, zapewni dobre samopoczucie i odporność na zmieniające się warunki atmosferyczne. Często zdarza się, że jesienią dopada nas zmęczenie, senność i chandra – wcale tak nie musi być.

pk Co jeść jesienią by uchronić się przed infekcjami

Wystarczy ustalić takie menu, by dostarczyć organizmowi niezbędnych składników, tak, aby zmienna aura w jak najmniejszym stopniu miała na nas negatywny wpływ. Wydaje się to oczywiste, ale nie zawsze udaje się przestrzegać tej zasady. Poniżej kilka wskazówek odnośnie tego, co warto jeść jesienią.

pk Owoce i warzywa

Duży wybór warzyw i owoców o tej porze powinien nas skłonić do wizyty na targowisku lub w warzywniaku – kolorowy zawrót głowy murowany i grzechem byłoby nie skorzystać z dobrodziejstw natury w tym zakresie. Najzdrowiej jeść surowe lub krótko gotowane, szczególnie polecamy o tej porze bakłażany, karczochy, paprykę, kukurydzę, cukinię, ale i te bardziej pospolite i dostępne: kapustę, buraki i marchewkę. Nie sposób przedawkować te witaminowe bomby. Dostarczajmy swojemu organizmowi witaminy C, najwięcej możemy jej znaleźć w cytrusach, owocach jagodowych, zielonej pietruszce, papryce, pomidorach i warzywach kapustnych.

pk Mięso

Kolejny ważny element w naszej diecie, który powinien znaleźć się na talerzu dwa lub trzy razy w tygodniu. Najlepiej, żeby było chude: z kurczaka, indyka, królika czy cielęciny. Jadłospis możemy urozmaicić sobie w pozostałe dni rybą i roślinami strączkowymi (fasola, groch).
Warto potrudzić się i przygotować pyszną zupę, rozgrzewający wywar, wzbogacony warzywami i mięsem to idealne i aromatyczne danie na pochmurne i chłodne dni.

pk Zioła

Nic tak nie wzbogaca smaku naszych potraw, jak świeże zioła: bazylia, kolendra, oregano, rozmaryn można bez problemu kupić w doniczkach w supermarketach lub jeśli ma się ochotę samemu wyhodować (do kupienia gotowe zestawy – doniczki z nasionami, tylko zasiać i czekać, aż wyrośnie). Pocięte na drobno warto zamrozić w plastykowych pojemnikach, będą jak znalazł jako zdrowy dodatek do zup i innych potraw.

pk Poprawiamy odporność

Organizm można wzmocnić poprzez spożywanie fermentowanych napojów mlecznych, kefirów, maślanek i jogurtów. Zawierają one bakterie probiotyczne, które poprawiają działanie układu odpornościowego i wpływają na prawidłowe funkcjonowanie flory bakteryjnej. Pamiętajmy o nich również w trakcie antybiotykoterapii.
Naturalnym antybiotykiem jest czosnek, który zwalcza bakterie oraz chroni organizm przed powikłaniami po grypie lub przeziębieniu.Watro zainteresować się jeżówkąwyciąg kupić możemy w każdej aptece.

Nie zapominajmy też o ziołowych herbatkach, napar z dzikiej róży, malin i kwitu lipy to idealny wprost napój na słotne i ponure wieczory.
Zdrowa dawka ruchu regularnie dostarczana organizmowi to również istotny element naszej diety, spacer niezależnie od pogody sprawi, że będziemy się stopniowo przyzwyczajać do niższych temperatur, a świeże powietrze pobudzi nas do działania.

źródło: leczenienaturalne.com.pl
Wicej