PERSONALNY CATERING DIETETYCZNY

Co jeść jesienią, żeby zachować zdrowie

Przy okazji pory roku, która niestety sprzyja infekcjom, osłabieniu naszych organizmów i ogólnemu zmęczeniu, warto pomyśleć nad zracjonalizowanym i urozmaiconym jadłospisem. Właściwie skomponowany, zapewni dobre samopoczucie i odporność na zmieniające się warunki atmosferyczne. Często zdarza się, że jesienią dopada nas zmęczenie, senność i chandra – wcale tak nie musi być.

pkCo jeść jesienią by uchronić się przed infekcjami

Wystarczy ustalić takie menu, by dostarczyć organizmowi niezbędnych składników, tak, aby zmienna aura w jak najmniejszym stopniu miała na nas negatywny wpływ. Wydaje się to oczywiste, ale nie zawsze udaje się przestrzegać tej zasady. Poniżej kilka wskazówek odnośnie tego, co warto jeść jesienią.

pkOwoce i warzywa

Duży wybór warzyw i owoców o tej porze powinien nas skłonić do wizyty na targowisku lub w warzywniaku – kolorowy zawrót głowy murowany i grzechem byłoby nie skorzystać z dobrodziejstw natury w tym zakresie. Najzdrowiej jeść surowe lub krótko gotowane, szczególnie polecamy o tej porze bakłażany, karczochy, paprykę, kukurydzę, cukinię, ale i te bardziej pospolite i dostępne: kapustę, buraki i marchewkę. Nie sposób przedawkować te witaminowe bomby. Dostarczajmy swojemu organizmowi witaminy C, najwięcej możemy jej znaleźć w cytrusach, owocach jagodowych, zielonej pietruszce, papryce, pomidorach i warzywach kapustnych.

pkMięso

Kolejny ważny element w naszej diecie, który powinien znaleźć się na talerzu dwa lub trzy razy w tygodniu. Najlepiej, żeby było chude: z kurczaka, indyka, królika czy cielęciny. Jadłospis możemy urozmaicić sobie w pozostałe dni rybą i roślinami strączkowymi (fasola, groch).
Warto potrudzić się i przygotować pyszną zupę, rozgrzewający wywar, wzbogacony warzywami i mięsem to idealne i aromatyczne danie na pochmurne i chłodne dni.

pkZioła

Nic tak nie wzbogaca smaku naszych potraw, jak świeże zioła: bazylia, kolendra, oregano, rozmaryn można bez problemu kupić w doniczkach w supermarketach lub jeśli ma się ochotę samemu wyhodować (do kupienia gotowe zestawy – doniczki z nasionami, tylko zasiać i czekać, aż wyrośnie). Pocięte na drobno warto zamrozić w plastykowych pojemnikach, będą jak znalazł jako zdrowy dodatek do zup i innych potraw.

pkPoprawiamy odporność

Organizm można wzmocnić poprzez spożywanie fermentowanych napojów mlecznych, kefirów, maślanek i jogurtów. Zawierają one bakterie probiotyczne, które poprawiają działanie układu odpornościowego i wpływają na prawidłowe funkcjonowanie flory bakteryjnej. Pamiętajmy o nich również w trakcie antybiotykoterapii.
Naturalnym antybiotykiem jest czosnek, który zwalcza bakterie oraz chroni organizm przed powikłaniami po grypie lub przeziębieniu.Watro zainteresować się jeżówkąwyciąg kupić możemy w każdej aptece.

Nie zapominajmy też o ziołowych herbatkach, napar z dzikiej róży, malin i kwitu lipy to idealny wprost napój na słotne i ponure wieczory.
Zdrowa dawka ruchu regularnie dostarczana organizmowi to również istotny element naszej diety, spacer niezależnie od pogody sprawi, że będziemy się stopniowo przyzwyczajać do niższych temperatur, a świeże powietrze pobudzi nas do działania.

źródło: leczenienaturalne.com.pl
Wicej